המועצה הדתית במעלה אדומים

ניוזלטר לחודש סיוון

דבר תורה מפי יושב ראש המועצה

בס"ד

 

‏ר"ח סיון תשפ"ג

מיום ירושלים לחג מתן תורה

נמצאים אנו בסיומם של ימי ספירת העומר. הספירה שמחברת בין חג הפסח לחג מתן תורה. ניתן לראות באירועים אלו את לידתו של עם ישראל והפיכתו לעם שיוצא לחירות בחג הפסח, ואת מתן תורה כלידתו הרוחנית של עם שאמור להיות "ממלכת כהנים וגוי קדוש" במתן התורה. גם במדינת ישראל של היום ישנם שני תאריכים משמעותיים שחלים במהלך ימי הספירה וגם הם מציינים את הערכים הללו. יום העצמאות שבו עם ישראל זכה לעצמאות מדינית לאחר אלפיים שנות גלות ויום ירושלים בו זכינו להחזיר למדינתנו את כל הערים העתיקות ובראשם ירושלים העתיקה והכותל המערבי. גם כאן אפשר לראות שני השלבים. בתחילה עצמאות פיזית ולאחר מכן הקומה הרוחנית.

ישנו עוד חיבור בין יום ירושלים לבין מתן תורה. ירושלים בשונה משאר הנחלות שייכת לכולם אין שבט שיכול לומר שירושלים שייכת רק לו. "והנצח – זו ירושלים". גם התורה שלנו שייכת לכולם. מעמד הכהונה והמלוכה שייכים אומנם לשבטים מסוימים ומי שלא נולד לאותם שבטים לא יוכל לזכות בתפקידים הללו. לא כן לגבי התורה. כתר תורה שייך לכולם "כל הרוצה יבוא וייטול". אין הבדלים של מעמדות או ירושות, כולם יכולים ללמוד ולהתקדם בתורה. היטיב לבטא זאת מו"ר הרב משה צבי נריה זצ"ל, ששאל: "מדוע לא נתן הקב"ה את ירושלים בידינו במלחמת העצמאות, ובמה זכינו שהיא תוחזר לנו עתה?" תשובתו הייתה שבשנת תש"ח פרץ הפלמ"ח דרך שער ציון, חיילי אצ"ל עמדו לפרוץ דרך שער שכם, ואנשי הלחי ביקשו לפרוץ בשער יפו. אילו הצלחנו אז, היו "שניים אוחזין" בירושלים, וכל אחד היה אומר "כולה שלי". ירושלים היתה הופכת למקור של פירוד ומריבה, וסלעי ירושלים היו הופכים לסלעי מחלוקת. אולם ירושלים אמורה להיות "עיר שמחברת ישראל זה לזה". היא ניתנה לעם ישראל כולו, ונועדה להרבות שלום בעולם. ולכן, רק עתה כשצבא אחד ומאוחד, שמאחוריו עם מלוכד, ובראשו ממשלת אחדות לאומית, זכינו לשחרור ירושלים.

שנזכה לראות בקרוב את הגאולה השלימה!

 

שי פרץ,

יושב ראש המועצה הדתית

מעלה אדומים.

מה היה לנו החודש?

השבוע הסתיים קורס "הקניית מיומנויות שירות עבור בלניות" שנערך ע"י מכון "מגיד" בשיתוף המשרד לשירותי דת. רוב הבלניות של העיר השתתפו בקורס יחד עם בלניות מגבעת זאב ומעמנואל. את הקורס העבירה בצורה מקצועית ומעמיקה, הרבנית רותם גלסר ובסיומו הגיעו תיאטרון הפליי בק "פפריקה" וניסו להמחיש לנו את הסיטואציות היומיומיות במקווה באופן הומוריסטי.

במוצ"ש האחרון, לאחר דברי פתיחה של הרב אלישע אבינר, שמענו אתת שיחתו של נתי מלחי "גיבור בעל כורחו" על חותנו מר משה רוסנק שהיה מפקד הרובע היהודי בזמן מלחמת העצמאות. בהמשך השבוע התקיימה צעדת "ריקוד גלים" ברחבי העיר (כהקדמה לריקוד גלים המסורתי בירושלים ובסיומה שמענו את דברי רב העיר הרב יהושע כ"ץ בדברי ברכה לקראת יום ירושלים. בערב יום ירושלים התקיימה תוכנית מיוחדת בישיבת ההסדר (לתלמידי הישיבה ותושבי העיר) שכללה: שיחות, תפילה חגיגית וריקודים.

תוכנית "תורה נוער" שהמועצה הדתית תומכת בה, מתקיימת כבר למעלה משנה ומיועדת לבני הנוער הדתיים בעיר מכל תנועות הנוער. הפעילות מתקיימת בעיקר במוצאי שבת או בימי חמישי וכוללת מפגש באולם המתנ"ס או באחד מבתי הכנסת, ושם מתקיימות שיחות ושיעורים של רבנים מהישוב ומחוץ לו יחד עם כיבוד קל. מוזמנים להפיץ לשאר קבוצות בני הנוער.

מה קורה בקרוב?

בור הטבילה

* פרסום מכרז בלניות ועובדות למועצה הדתית.

 * בחירת לוגו חדש  למועצה.

* הערכות לתוכניות הקיץ לציבור המסורתי והדתי

יש למה לחכות!

מה עוד חדש במועצה?

כדי להקל על הציבור הצלחנו להכניס את השימוש באפליקציית "ביט" לתשלום בשירותי המועצה הדתית (מקוואות, כשרות ונישואין). כמובן שעדיין ניתן להשתמש גם באמצעי התשלום הרגילים (אשראי, העברה, שקים או מזומן).

לקראת עונת החתונות שנפתחה בל"ג בעומר, החלטנו לשדרג את חווית הטבילה במקווה ולהעניק "ערכת טבילה" לכל כלה שטובלת לפני חתונתה במקוואות במעלה אדומים.

מדור חדש באתר המועצה: עדכוני כשרות! מעבר למידע הקיים בנושא כשרות, יופיעו שם עדכונים שוטפים.

מוזמנים להיכנס לאתר המועצה mdmaad.com  ולהתרשם מכל העשייה.

הפינה המקצועית

והפעם: יהודה רודרמן, מטפל באומנות ופסיכותרפיסט

 

הדימוי עצמי של ילדנו – זה בידיים שלנו?

שלושה שותפים יש באדם, הקב"ה ואביו ואימו.

האם ילד נוצר פעם אחת בתחילת בריאתו, או שתהליך היצירה של הילד הוא תהליך מתמשך?

כולנו יודעים שנפש האדם ממשיך להשתנות כל הזמן, ובתקופת הילדות הוא עוד יותר פתוח לשינוי.

אך לעיתים הורים מרגישים חסרי אונים, וכאב גדול מהדרך בה הילד שלהם מרגיש כלפי עצמו ומתנהג עם סביבתו.

איך מחזירים את תחושת היכולת וההשפעה ההורית במצב הזה?

הדבר שאנחנו רוצים ליצור בו את השינוי הוא הדימוי עצמי שלו. דימוי עצמי הוא הדרך שאדם תופס את עצמו בעיניו ובעיני סביבתו. מי אני? האם אני מוצלח או לא, האם אני אהוב או לא, האם אני מסוגל או לא, ועוד ועוד…

אצל ילדים הדימוי העצמי נבנה ומאד מושפע מאיך שההורים שלו רואים אותו,  כמו מראה, כשהילד פוגש את ההורה הוא רואה את עצמו כמו שהם רואים אותו, מי אני בעיני ההורים שלי?   

ידיעה זו שמה על הורים הרבה אחריות, לעיתים גם מעוררת אשמה, אך היא גם יכולה להחזיר להורים את הכח לעשות שינוי.

אז איך הורה משנה את הדרך שהוא רואה את הילד שלו?

ראשית המודעות להשפעה הזו כבר יכולה לגרום להורים לשים לב לתגובות שלהם לילד, ולמחשבות שלהם על הילד, וזה לעיתים בעצמו יכול לייצר שינוי.

בנוסף יש שני דרכים מרכזיות להתקדם.

  1. אם אנחנו קולטים שיש לנו תפיסה שלילית לגבי הילד שלנו,  אפשר  ליצור שינוי בתפסיה זו, על ידי כך שמדברים על זה אם מישהו לא שיפוטי, בן זוג חבר או איש מקצוע, עצם הפתיחה הדיבור והשיתוף יחד עם הרצון לשנות יכול לשחרר תפיסות ורגשות ולייצר בהם שינוי.
  2. אפשרות שניה היא , להעצים את התפיסות החיובית לגבי הילד. אפשר לשים לב  ולחפש את הנקודות החיוביות  ולהחמיא עליהם (לא להגזים ולא להמציא) לשים עליהם דגש גם לעצמנו וגם לילד. אפשרות נוספת הוא להוסיף זמן ביום או בשבוע של קשר חיובי עם הילד, פעילות שאתם יודעים מראש שתיצור אצלכם ואצל הילד חוויה טובה וחיובית ותעזור לכם להעצים את הרגשות והראיה החיובית על הילד.

במצבים בהם ההורים מרגישים שהם לא מצליחים לעשות שינוי לבד או בעזרת אנשים קרובים, כדאי להיעזר באנשי מקצוע ולא להתייאש. 

עדכנו על שיעור תורני

אנא ספרו על שיעורים המתקיימים ברחבי העיר.

[wpuf_form id="2303"]

משוב על חוויית הטבילה

אנא שתפי אותנו בדעתך – אנו פועלים לשיפור בכל המישורים.

משוב על האתר

תודה! נשמח לשמוע הצעות לשיפור, טעויות שמצאתם ובכלל – אם אהבתם.

שאל את הרב

פרט את הפנייה והיא תועבר אל רבני העיר.

דילוג לתוכן