המועצה הדתית במעלה אדומים

ניוזלטר לחודש תמוז

דבר תורה מפי יושב ראש המועצה

בס"ד                                                                                                                             תמוז תשפ"ג

 

לקראת היציאה  לחופשת הקיץ

 

אנו קוראים השבת את פרשת חוקת ובמרכזה חטאו של משה במי מריבה והעונש הקשה שקיבל שלא להיכנס לארץ. אנו שקוראים את הפסוקים, לא מבינים מספיק מדוע המעשה של משה כל כך חמור. ויותר מזה, מדוע מגיע כזה עונש קשה על כך שבמקום לדבר אל הסלע משה היכה אותו? להוציא מים מסלע ע"י הכאה שלו זה לא מופת גדול?!

ד"ר יושי פרג'ון מנתח את הסיטואציה בעזרת הפרשנים שמתחבטים בנושא ומנסה להציג כמה גישות לנושא: הגישה הראשונה היא להעצים את החטא. לנסות להראות שהחטא לא כל כך קטן אלא לחפש למשה חטאים נוספים מהעבר ולטעון שהעונש החמור נובע ממספר חטאים וכאן נבחר המקום להעניש אותו.

הגישה השניה היא להפחית מהעונש ולהראות שמשה במצבו הנוכחי בו כבר הנהגתו לא מקובלת על כולם ויש לו הרבה עימותים אולי דווקא "לא להיכנס לארץ" זה לא פרס, אבל יש בו גם צדדים חיוביים מבחינתו ולפיכך אולי האירוע הזה יכול "להוציא" טוב את משה מהסיפור.

הגישה שלישית באה ואומרת את שני הדברים גם יחד: העונש הוא לא רק על החטא במי מריבה ומאידך העונש לא להיכנס לארץ לא כל כך נורא עבור משה.

לפי כל השיטות משה פעל שלא לפי ציוויו של ה'. ה' רוצה שידבר אל הסלע ולא יכה אותו.

אפשר ללמוד מכך גם מסר חינוכי לימינו. החינוך הנכון הוא בדרך של דיבור ולא בדרך של אלימות. ילד שפועל בגלל שמפחד מסנקציה, אולי מבצע את הדברים כלפי חוץ כפי שרוצים אך הוא לא מחובר אליהם וברגע שיוכל הוא כבר יתנהג אחרת. כאשר יש דיבור, יש גם אפשרות שהדרישה תהיה מובנת ומופנמת כך שהיא תחזיק מעמד אצל הילד גם לטווח הארוך.

נמצאים אנו לקראת ימי חופשת הקיץ בו יש לילדים הרבה זמן חופשי. כדאי לדבר עם הילדים ולהתכונן לחופשה לפני, כדי לנצל אותה לכל החלומות שיש להם במהלך השנה (קריאת ספרים, משחקים עם חברים, ביקור קרובי משפחה, טיולים וכו') ולא מצליחים ליישם זאת בגלל העומס הלימודי. דיבור נכון יכול להביא להבנה, יישום ובעז"ה גם לתוצאות טובות.

 

חופשה נעימה!

שי פרץ,

יושב ראש המועצה הדתית

מעלה אדומים.

מה היה לנו החודש?

לאחר שסיימו הבלניות את קורס "הקניית מיומנויות שירות עבור בלניות", קיימנו מפגש מיוחד בו נפגשו הבלניות ממעלה אדומים, גבעת זאב ועמנואל עם רב קהילה מגבעת זאב  ועם רב העיר הרב מרדכי נגארי שנתן דגשים משלו לעבודת הבלנית בעת הזאת. במפגש ענו הרבנים לשאלות שהציגו הבלניות מעבודתם השוטפת. סיימנו את המפגש והקורס כולו בחלוקת שי הוקרה לכל בלנית.

כחלק משנת ה"הקהל" החליטו בתי הספר ממ"ד "שדי חמד" ו"יפה נוף" להרים יום שיא בית ספרי שבמרכזו מגיעים לבית הספר רבני העיר, רבני השכונות ונציגי ציבור מהעיר וממשרד החינוך ובו נותנים משמעות מיוחדת לקבלת התורה לתלמידים, לצוות ולהורים. לאחר הטקס המרכזי  עם כלל בית הספר ומפגש עם הצוות החינוכי, נכנסו הרבנים לכיתות לשוחח עם התלמידים ולענות להם על השאלות ההלכתיות שהציגו להם.

כמו כל שנה מארגנת עיריית מעלה אדומים בשיתוף המתנ"ס, מרכז צעירים וגופים נוספים ערב הוקרה לבני הנוער לקראת גיוסם לצבא ולשירות הלאומי. השנה לקחה המועצה הדתית חלק באירוע זה ומעבר לדברי החיזוק של רב העיר הרב מרדכי נגארי לבני הנוער, חילקה המועצה לכל נער ונערה במתנה, ספר תהילים אישי עם ברכת הדרך של רבני העיר. שבעז"ה כולם יחזרו בריאים ושלמים לאחר השירות.

מה קורה בקרוב?

בעזרתה של עיריית מעלה אדומים אנו יוצאים לתוכנית של חיבור כל בתי הכנסת בעיר והמקוואות למוקד העירוני. בכל בית כנסת ומקווה יותקן לחצן שיוכל לתת מענה בשעת חירום ולהזעיק את הכוחות במהירות האפשרית. בעז"ה שלא נצטרך להשתמש בזה. מכתב שמפרט מה נדרש מכל בית כנסת ומה העירייה לוקחת על עצמה יצא בימים הקרובים לגבאים ולרבני הקהילות בעיר.

מה עוד חדש?

פעילויות קיץ לנוער בחופשה

בקרוב מתוכננות בעז"ה פעיליות לחופשת הקיץ ובתוכן:

  • לימוד בחברות לנוער בישיבת ההסדר.
  • תפילת שחרית ולאחריה שיעור וכיבוד במספר מוקדים בעיר.
  • מתוכנן, לימוד יומי של ספר יהושע כולל חידון יומי באתר המועצה בכתובת הזו.    
  • בנוסף, פעילויות אגף הנוער שפורסמו לציבור.

זמני השבת

פרוייקט משותף למועצה הדתית ולעיריית מעלה אדומים בו בכל שבת מפרסמים את זמני השבת במעלה אדומים. הפרסום מועבר ברשתות החברתיות של העירייה והמועצה ונותן מענה ותזכורת לתושבי העיר ובעלי העסקים לקראת השבת.

דרשת הרב אצלכם בנייד

כבר כמה שנים שרב העיר דרשת הרב כץ לקראת השבת: כבר כמה שנים שרב העיר מקליט דרשה מצולמת לקראת שבת. בשיעורים אלו מועברים רעיונות חינוכיים שקשורים לפרשת השבוע, למועדים ולנושאים אקטואליים. מוזמנים להיכנס ולהתרשם מחלק מהסרטונים שכבר עלו לאתר המועצה, לחצו כאן.

הפינה המקצועית

והפעם: נעמה אנסבכר, יועצת נישואין

 

מה התפקיד שלך?

זוגות רבים מאוד גיבשו לעצמם מבנה זוגי מסוים: הם יודעים מי לוקח את הרכב לטסט, מי מפנה מדיח, מי טוב באירוח חברים ומי אחראי על השכבות הילדים. במבט בוחן יותר נשים לב שכל אחד מאיתנו לא מחזיק רק בתפקידים טכניים הקשורים לחלוקת תפקידים, אלא לאט-לאט גיבשנו לעצמנו גם חלוקת תפקידים בתוך הזוגיות עצמה: מי יוזם מריבות ומי הראשון שמבקש סליחה, מי בתפקיד יוזם האינטימיות ומי בתפקיד הנמנע ממנה, מי בעמדת "החזק" ומי "הנפגע", מי זה שתמיד בעמדת "קורבן" ומי "המאשים". 

זה טבעי מאוד. כבני אדם אנחנו זקוקים להבין את המציאות מסביבנו, וחלק גדול מהבנה זו היא היכולת למקם אנשים ומצבים בתוך מסגרות ברורות ויציבות. כאשר יש לנו אותן, המציאות בהירה יותר, מובנת יותר, קלה יותר לנשיאה. כל זה נכון עוד יותר במציאות הזוגית הדורשת כל-כך הרבה עשיה טכנית ורגשית. אם לא נדע מי האחראי על הכלים או להבדיל אחראי על היציאה מהמריבה הזוגית, נאלץ להתחיל בבירור כל פעם מחדש. זה מעייף, מתיש ומתסכל. ברור שאנחנו זקוקים לתבנית.

אך פעמים רבות תבניות אלו יוצרות בעיות בתוך המערכת הזוגית:

  1. תפקיד לא מותאם – חשיבת עומק על נושא התפקידים יכולה לגלות לנו שאנחנו מחזיקים בתפקיד שלא תואם את האישיות, הדפוסים או מערכת הערכים שלנו. לדוגמא: יכול להיות שמחוץ לזוגיות את/ה נתפסים כאדם נעים ונחמד לכולם, בעוד בן/בת הזוג שלך רואה בך אדם נוקשה וביקורתי.
  2. תפקידים מקובעים – לאורך הזמן אנחנו מתקבעים בתפקידים אליהם נכנסנו במודע או שלא, והתקבעות זו מייצרת דינמיקות לא בריאות ולא מקדמות בתוך הזוגיות. לדוגמא: זוג שהתרגל לדפוס לפיו הגבר הוא שיוזם את המריבות כתוצאה מאי-שביעות רצון לגבי התנהגות בת הזוג, בעוד היא בתפקיד "המפייסת" שיוזמת את הקרבה המחודשת כדי לחזור ליציבות זוגית ומשפחתית. התקבעות התפקידים, על אף שהיא אולי נוחה לאחד הצדדים או לשניהם, גורמת לחוסר איזון במערכת היחסים – האחד תמיד צודק בעוד השני תמיד טועה, האחת תמיד חזקה לעומת השני הנתפס כחלש, האחד מתקבע בתפקיד הקורבן הפגוע והשני כתוקפן המאשים. חוסר איזון זה יכול להחזיק זמן-מה, אולם לאחריו אחד הצדדים ימאס בו וינסה לצאת מהתפקיד אליו נכנס או הוכנס.
  3. שחיקה זוגית – אחת התוצאות האפשריות של תפקידים צפויים מראש, היא אדישות וחוסר עניין. אם אנחנו יכולים לצפות מראש מה תהיה הדינמיקה במריבה, ביציאה הזוגית או באירוע המשפחתי – אט אט יכולה להיווצר שחיקה שתרחיק את בני הזוג זה מזה.

 

אז מה עושים?

בבואנו לבחון את נושא התפקידים בזוגיות חשוב שננסה להיות כנים עם עצמנו ועם הצד השני לגבי התפקיד אליו נכנסנו ועל אחריותנו ביצירת התנועה שהשפיעה על הזוגיות ועל הקרבה ביננו. יש לזכור כי דינמיקה היא תמיד דבר שנוצר על-ידי שני הצדדים: גם אם בן זוגי בחר לקחת עמדה מסוימת, אני זו שהסכמתי (לעיתים, ללא מודעות) להיכנס לתפקיד המקביל ובכך הזנתי את ההדדיות ביננו.

לאחר שמיפינו בעצמנו או בעזרת איש מקצוע, את התפקידים שאליהם נכנסנו ואת ההשלכות שדינמיקה זו יצרה, חשוב להגדיר איזה שינוי אנחנו רוצים לייצר בתוך התנועה ההדדית הזו: אילו התנהגויות צריכות להיראות אחרת, איזה סוג של איזון חדש אנחנו מחפשים ומהם הקווים המנחים ליצירת איזון כזה.

תהליך משמעותי זה אינו תמיד קל כיוון שהתרגלנו לעמדה מסוימת בתוך הזוגיות והיציאה ממנה כמותה כשינוי של דפוסי חיים אחרים (תזונה, כניסה לכושר וכדומה) – היא לוקחת זמן ויש בה תנועות טבעיות של התקדמות ונסיגה.

שנית, לעיתים השינוי בעמדה הקבועה לא מתרחש בין בני הזוג במקביל, אלא רק על-ידי צד אחד במערכת היחסים. במצב כזה, יש פערי מקצב בין בני הזוג, כאשר אחד מהם בשל לשינוי והשני לא מודע לצורך בו או לא רוצה בו.

אתגרים אלה אכן מאפיינים את היציאה מהתפקידים המקובעים ולעיתים ידרשו אורך רוח, סבלנות והתמדה – אך בסופם מחכה לכם המקום בו אתם רוצים להיות, ולא זה שנבחר עבורכם.

 

 

עדכנו על שיעור תורני

אנא ספרו על שיעורים המתקיימים ברחבי העיר.

[wpuf_form id="2303"]

משוב על חוויית הטבילה

אנא שתפי אותנו בדעתך – אנו פועלים לשיפור בכל המישורים.

משוב על האתר

תודה! נשמח לשמוע הצעות לשיפור, טעויות שמצאתם ובכלל – אם אהבתם.

שאל את הרב

פרט את הפנייה והיא תועבר אל רבני העיר.

דילוג לתוכן