המועצה הדתית במעלה אדומים

ניוזלטר לחודש אב

דבר תורה מפי יושב ראש המועצה

בס"ד

 

ר"ח מנחם אב תשפ"ג

באהבת חינם ננצח

נמצאים אנו בימי "בין המצרים" בהם אנו מתאבלים על חורבן העיר ירושלים ובניין בית המקדש. ידוע לנו מאמר חז"ל שבית המקדש הראשון נחרב בגלל שלושת העבירות החמורות של עבודה זרה, שפיכות דמים וגילוי עריות ואילו בית המקדש השני נחרב בגלל שנאת חינם. שימו לב להשוואה של עבירה זו של שנאת החינם ששקולה כמו שלושת החטאים החמורים הללו.

בגמרא במסכת גיטין מביאה את הסיפור של קמצא ובר קמצא ואומרת שבגלל קמצא ובר קמצא חרבה ירושלים. קמצא היה האיש האהוב שהיה אמור להיות מוזמן לסעודה ואילו בר קמצא היה האיש השנוא שהגיע בטעות לסעודה, הוצא ממנה בביזיון ובהמשך הלשין לקיסר על היהודים מה שהביא בסופו של דבר לחורבן העיר ובית המקדש.

מה שלא מובן בסיפור הוא מה אשם קמצא? הוא לא עשה כלום אז למה מאשימים גם אותו?!

 אפשר ללמוד מהדבר הזה מסר גם עבורנו. כשיש שנאת חינם אי אפשר לברוח מהאחריות ולומר זה לא אני, זה מישהו אחר אשם בזה. ישנה חובה על כל אחד ואחת לנסות ולתקן את המצב. עלינו לאהוב ולכבד את הזולת גם אם הוא שונה בדעותיו מדעותינו. עלינו לדעת להכיל גם את האחר. צריך לזכור שגם אם האדם האחר מחזיק בדעות שונות ובהשקפות אחרות זה לא מצדיק את הפגיעה בו מכל סוג שהיא. להיפך, עלינו לקחת מכל עמדה את הצדדים החיוביים שיש בה. רק באהבה אמיתית נוכל לתקן את המצב.

נמצאים אנו בתקופה לא פשוטה בה חסרה לנו אחדות פנימית בעם וישנו הרבה קיטוב בין הקבוצות. עלינו להרבות באהבת הזולת וקבלת האחר במעגלים הפרטיים והכלליים ורק כך נוכל לשנות את המצב ולעצור את שנאת החינם. הבית השני נחרב בגלל שנאת חינם והבית השלישי יוכל להיבנות בקרוב בעז"ה, בזכות אהבת החינם.

 

בציפייה לגאולה השלימה בקרוב!

שי פרץ,

יושב ראש המועצה הדתית

מעלה אדומים. 

מה היה לנו החודש?

חידון התנ"ך לילדי מעלה אדומים על ספר יהושע

בנוסף לסיוע לארגון לימוד תורה לנוער בחופשה, יזמה המועצה הדתית לימוד של ספר יהושע לתלמידי כל בתי הספר בעיר. כל יום נלמד פרק או שניים ועליו נשלח חידון אינטראקטיבי. בין העונים נכונה עד השעה 22:00 מוגרל כל יום מגש פיצה משפחתית מתנת "פיצה נבו". בסיום לימוד ספר יהושע תתקיים הגרלה גדולה בין כל המשתתפים. פרס יינתן למי שיענה על כל החידונים. ניתן להשלים חידונים קודמים באתר המועצה בהצלחה לכולם!

הרב שניאור אשכנזי שליט"א במעלה אדומים

במסגרת פעילות לקראת ימי בין המצרים הגיע לעיר המרצה המכובד הרב שניאור אשכנזי שליט"א, שהוא בנו של הרב של כפר חב"ד זצ"ל והעביר שיעור מרתק במתנ"ס. ציבור המאזינים לשיחותיו נהנה לראות ולשמוע את הרב פנים אל פנים.

פעילות גיבוש לעובדות המועצה ברובע היהודי

במסגרת יום גיבוש לעובדות המועצה, יצאו הבלניות והעובדות לסיור מרתק ברובע היהודי. הקבוצה הצטרפה ל"קהילה המטיילת" במתנ"ס שיחד עם אגף לתרבות תורנית בראשות ר' יאיר פינגרהוט ארגנו סיור ערכי ומרתק שכלל את המדריך חזקי בצלאל ושחקן רחוב שהפתיע אותנו לאורך המסלול. התחלנו בשער יפו וביקרנו גם במוזיאון "חצר הישוב הישן" ובמיצג של "פלוגות הכותל" וסיימנו ב"שרשרת הדורות" ובתפילה בכותל המערבי. נשארנו עם טעם של עוד לקראת הפעילות הבאה.

מה קורה בקרוב?

בחירת לוגו חדש למועצה הדתית

במסגרת כל החידושים, גם הלוגו שלנו מתחדש! 

אלו העיצובים שעלו לגמר. אהבתם? 

מוזמנים להיכנס לאתר המועצה ולהתרשם מכל העשייה.

מה עוד חדש אצלנו?

התקנת לחצני מצוקה בבתי הכנסת ובמקוואות 

בעזרתה של עיריית מעלה אדומים אנו יוצאים לתוכנית של חיבור כל בתי הכנסת בעיר והמקוואות למוקד העירוני. בכל בית כנסת ומקווה יותקן לחצן שיוכל לתת מענה בשעת חירום ולהזעיק את הכוחות במהירות האפשרית. עלות ההתקנה של הלחצן מתחלקת בשווה בין העיריה והנהלת בית הכנסת. ממליצים לכולם להתקין את הלחצן בהקדם, ושבעז"ה לא נצטרך להשתמש בזה בפועל.

אירוע משפחות מותאם לציבור הדתי

כבר שנה שניה שהנהלת הקאנטרי והמתנ"ס מאפשרות לקיים אחה"צ שלם לציבור הדתי והחרדי בעיר. זאת בנוסף להגדלת שעות הרחצה בהפרדה במהלך תקופת "בין הזמנים" וערבי הבריכה לנוער לבנים ולבנות בימי ד שנערכים לאורך החופשה הגדולה. ב"אירוע לציבור הדתי והחרדי" כל מתחם הבריכה יהיה מותאם לפעילות וכל המשפחה תוכל ליהנות מהבריכות והפעילויות שיעשו בהפרדה. כולם מוזמנים!

סנן חדש בבור חב"ד במקווה נופי הסלע

לאחר הרבה התלבטויות ונסיונות הוחלט להכניס מערכת סינון חדשה בבור חב"ד במקווה נופי הסלע. הבור שנכנס לפעילות רק לפני שנה משרת נשים רבות בשכונה שמעוניינות לטבול דווקא בבור חב"ד (לשיטת חב'"ד מתחת לבור הטבילה צריך שיהיה בור נוסף) מה שמקשה מאוד על ניקוי הבור מכיוון שחלק מהלכלוך נכנס לבור התחתון. אנו מקווים שהמערכת החדשה שעומדת בכללים ההלכתיים המחמירים תתן גם מענה בנושא הניקיון של הבור וצלילות המים.

הפינה המקצועית

והפעם: נעמה אנסבכר, יועצת נישואין

אנחנו בימי בין המיצרים ולכל אחת מאיתנו יש את המיצר שלה, את האתגר הזוגי שמכביד, מקשה ומאכזב כל פעם מחדש. בדרך-כלל האתגרים האלו מתכנסים לקונפליקט, קולני וגלוי או שקט ואפילו כזה שלא עולה מעל פני הקרקע הזוגית.

התמודדות עם מריבות בזוגיות דורשת כלים ומיומנויות רבות, אך לא פחות מכך גיבוש ואמונה בכמה הנחות יסוד, שבכוחן לשנות את פני הקונפליקט ולהפוך אותו מבוצי וטובעני לכזה שמקדם אותנו לצעד הבא.

אז בואו ונניח כמה הנחות מקובלות על השולחן ונבחן האם ולאן הן מקדמות אותנו.

  1. חוק הפיזיקה האנושי: אחד מחוקי הפיזיקה הבסיסיים שקובע שכאשר מופעל לחץ על עצם מסוים, הוא יגיב בהתנגדות דומה בעוצמתה אל עבר הגורם הלוחץ. כך גם אנחנו בני האדם: כאשר מופעל עלינו לחץ מבן הזוג שלנו (וכן מילדינו או בכל מערכת יחסים משמעותית אחרת), נגיב פעמים רבות בהתנגדות משלנו אל עבר הצד שהפעיל את הלחץ הרגשי כלפינו. ככל שעוצמת הלחץ תגבר, כך תתעצם במקרים רבים גם עוצמת ההתנגדות. לעיתים היא תצוף מייד לאחר הפעלת הלחץ ולעיתים היא תחכה לה בשקט עד שתתפוצץ בתוכנו או בפני מי שבחר, במכוון או לא, ללחוץ עלינו.

ללחץ יש פנים רבות: לעיתים נפגוש אותו בבקשות חוזרות ונשנות על אותו הנושא, לפעמים הוא יפגוש אותנו על-ידי הפעלת ייסורי מצפון על כך שאיננו עומדים בציפיותיו של השני מאתנו, בהפעלת "ענישה" סמויה כמו שתיקה והתרחקות או אולי בתמונת המראה שלה – צעקות או התנהגות כוחנית אחרת. לעיתים נדמה שהלחץ עובד ומשיג עבורנו את המטרה, אך זו אשליה. אולי נקודתית השגנו את המטרה שלנו, אך בטווח הארוך נשלם על הלחץ שהפעלנו כי כאמור, לחץ יוצר לחץ נגדי והטקטיקה שבחרנו תופעל כנגדנו.

לכן במקום לעשות שימוש בכלים שונים אשר ייצרו לחץ על בן הזוג במריבה, ההתמקדות צריכה להיות בבירור הצרכים של שנינו, אשר ההתנגשות ביניהם הובילה לקונפליקט, ויצירת הסכמה שנותנת מענה לצרכים אלו.

  1. Win-lose: הפעלת הלחץ נובעת מהנחת יסוד, לא מודעת לעיתים, לפיה צד אחד הולך לנצח במריבה הזו, בעוד השני ייצא נפסד. התרגלנו אליה מגיל קטן, כאשר התחושה שלנו ברבות מהמריבות עם האחים או עם חברים בגן הייתה שממריבה לא נצא שנינו נשכרים באמת. הנחת יסוד זו מלווה אותנו גם בזוגיות (ובמערכות יחסים בכלל) וגורמת לנו להשתמש בצעדים שיהפכו אותנו למנצחות, כמו שתיקה, הרמת קול, תזכורת של טעויות מהעבר, ציניות וכדומה. צעדים אלו מחריפים את המריבה וגורמים לצד המפסיד להשתמש גם הוא בטקטיקות שמחלישות את האחר, כדי לא לצאת נפסד.

כדי לצאת מהמיצרים של המריבה, חשוב שנאמץ הנחת יסוד שונה – win-win. מריבה טובה היא כזו בה המכוונות של שני הצדדים היא להוציא את שנינו מנצחים, כלומר להביא למצב בו הצרכים והרצונות של שני הצדדים באים לידי ביטוי במריבה ובפתרון שלה. תפיסה זו מוציאה את עוקץ ההפסד מהקונפליקט ומעלה אותנו על דרך בה אין מקום להחלשה של הצד השני, אלא להסתכלות מכבדת שתכוון אותנו להתמקד בנושא שעליו נפתחה המריבה, במקום להיגרר להקטנה הדדית ולא מקדמת.

  1. הצד השני הוא טוב: פעמים רבות, כאשר המריבה מתלהטת, קל לשכוח שבסופו של יום הצד השני הוא אדם שאוהב אותי ואני אותו ושיש לנו מטרה משותפת: הזוגיות והמשפחה שבנינו יחד. האמוציות שיוצאות מאיתנו ומהצד השני במריבה משכיחות בקלות את הטוב שיש ביננו ומדגישות את הפערים והכאב. מחקרים מתחום מדעי המוח מלמדים אותנו דבר מעניין: סטטיסטית, המוח הנשי חווה מריבה כמתקפה המסכנת אותו, ולכן כדי "לשרוד" הוא בוחר להיכנס לעמדות מתקפה או מגננה.

כדי שלא להישאב לטקטיקות אלו, אשר מגדילות את המרחק ביננו, חשוב להזכיר לעצמנו באופן אקטיבי: הצד השני הוא לא אויב "המסכן" אותי, אלא האדם שבחרתי לאהוב, שרוצה בטובתי ובטובת הנישואין שלנו. נכון שבמקביל הוא מגן על הרצונות והצרכים שלו, אשר לעיתים מתנגשים חזיתית באלו שלי, אך הוא עדיין אותו האיש הטוב שלי. תזכורת זו יכולה להיעשות באמצעות דיבור עצמי במהלך המריבה, דרך אמירות המופנות אל הצד השני ומתזכרות גם אותו ("בסוף שנינו אוהבים, אז בואו נראה איך אנחנו מגיעים להסכמה") או בכל כלי אחר שיזכיר לך את האמת: אתם אוהבים ותתגברו על המיצר הזה, קטן עליכם.

עדכנו על שיעור תורני

אנא ספרו על שיעורים המתקיימים ברחבי העיר.

[wpuf_form id="2303"]

משוב על חוויית הטבילה

אנא שתפי אותנו בדעתך – אנו פועלים לשיפור בכל המישורים.

משוב על האתר

תודה! נשמח לשמוע הצעות לשיפור, טעויות שמצאתם ובכלל – אם אהבתם.

שאל את הרב

פרט את הפנייה והיא תועבר אל רבני העיר.

דילוג לתוכן